کاربرد الاستومر چیست

برای آشنایی با کاربرد انواع الاستومر بهتر است در ابتدا با انواع الاستومر آشنا شویم. در مقاله الاستومر چیست؟ به طور کلی چیستی الاستومر انواع آن و موارد استفاده را نام بردیم که اگر علاقه مند باشید می‌توانید آن را مطالعه کنید. در این مقاله نیز قصد داریم به جزئیات بیشتری از کاربرد الاستومر، خواص و انواع آن بپردازیم.


انواع کلی الاستومرها

مواد پلیمری در برابر گرما واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. دسته‌ای از آن‌ها در برابر حرارت دیدن یا سخت شده یا بسیار نرم می‌شوند و بعد از آن در همان حالت باقی می‌مانند. این دسته ترموست ها نام دارند. در مقابل دسته‌ای از پلیمرها هستند که در برابر گرما دیدن خاصیت ارتجاعی پیدا می‌کنند به این دسته از پلیمرها ترموپلاستیک می‌گویند.


ترموپلاستیک الاستومر چیست؟

ترموپلاستیک الاستومر دسته‌ای از مواد هستند که از ترکیب پلاستیک با رابر یا همان لاستیک ساخته می‌شوند. این مواد خاصیت ارتجاعی داشته و از مقاومت بالایی در برابر مواد مختلف برخوردار هستند به همین علت در صنایع مختلفی از جمله صنعت تولید کفش، خودرو، عایق و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما انواع الاستومرها چه هستند؟ چه خواصی دارند؟ و با توجه به خواصشان چه کاربردی دارند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی خواص و کاربرد انواع الاستومر بپردازیم.


انواع الاستومر

همانطور که گفتیم الاستومر انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:


الاستومر طبیعی:

الاستومر یا رابر طبیعی خاصیت ارتجاعی بالایی دارد. اما این محصول در برابر نمک‌ها، مواد قلیایی، روغن‌ها و ازن ، اکسیژن و مواد نفتی، اکسید شده و مقاوم نیست. به دلیل این خاصیت الاستومر طبیعی را در بعضی صنایع نمی‌توان استفاده کرد. به همین دلیل الاستومرهای یا همان رابرهای مصنوعی ساخته شده‌اند. درست است که این الاستومرهای مصنوعی خواص الاستومر طبیعی را ندارند اما خواص دیگری دارند که آن را برای ساخت برخی مواد مناسب می‌کند.


پلی ایزوپرن رابر:

یک رابر مصنوعی است که خواص آن بسیار شبیه به رابر طبیعی است. فرایند ساخت آن ساده است و سایر خواص شیمیایی و مکانیکی آن شبیه به الاستومرهای مصنوعی است. اما قیمت این نوع الاستومر بالا است به همین دلیل استفاده از این الاستومر بسیار کم است.


استایرن بوتادین:

این نوع پلیمر از لحاظ مقاومت شیمیایی شبیه به رابر طبیعی است. اما مقاومت این الاستومر در برابر روغن‌های معدنی و اکسید کننده ها پایین است.


نیتریل رابر:

این ماده مقاوت بالایی در برابر روغن و اشعه ماورای خورشید دارد. این ماده در برابر اکسید کننده‌های قوی مقاوم نیست و به راحتی اکسید می‌شود. کاربرد این نوع الاستومر بیشتر در واشرها، درزگیرها، دیافراگم پمپ، زیره کفش و… است.


بوتیل رابر:

این الاستومر مقاومت بالایی در برابر اسیدهای قوی دارد. به علاوه در برابر ازن، نمک و قلیاها نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. اما در برابر اشعه UV خورشید حساس است. این نوع الاستومر در تایرها و لاستیک های خودرو بسیار استفاده می‌شود.


کاربرد الاستومر

الاستومرها کاربردهای فراوانی دارند و امروزه نقش بسیار مهمی را در زندگی انسان ها ایفا می‌کنند. در اطراف خود به هر طرف نگاه کنید اثری از الاستومرها را می‌بینید. چرم‌های مصنوعی، کفش‌ها، در ماشین، واشرها، دستگیره در، دسته چاقو، عایق‌ها، لوله ها، چسب‌ها، پارچه‌ها، دستکش پزشکی، خودکار، آب بندی و… همگی از الاستومر ساخته می‌شوند. برای خرید و فروش قطعات الاستومری با ما تماس بگیرید.

درباره admin_ham40

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *