نئوپرن چیست و چه انواعی دارد؟

به چند لایه از لاستیک که توسط فولاد مسلح شده است بالشتک الاستومری می‌گویند. نام تجاری بالشتک یا تکیه گاه الاستومری پل، نئوپرن است. نئوپرن‌ها می‌توانند وزن زیادی را تحمل کنند. به همین دلیل در پل ها استفاده می‌شوند تا پل بتواند وزن بالای وسایل نقلیه را تحمل کند. مشکل نئوپرن‌ها این است که در جابجایی های بزرگ مقاومت بالایی ندارد به همین دلیل نئوپرن‌ها را با فلزات به عنوان تقویت کننده استفاده می‌کنند. اگر در ساخت نئوپرن‌ها از لاستیک‌های مصنوعی استفاده شود محصول عمر کمتری خواهد داشت در حالی که استفاده از لاستیک های طبیعی در ساخت نئوپرن‌ها عمر محصول را بالا می‌برد. به همین دلیل تفاوت قیمت را در فروش نئوپرن‌ها شاهد هستیم و نئوپرنی که با لاستیک طبیعی ساخته می‌شود به نسبت گران تر است.

به طور کلی می‌توان گفت نئوپرن‌ها خانواده‌ای از لاستیک‌ها هستند. نئوپرن‌ها از پایداری شیمیایی خوبی برخوردارند. انعطاف پذیری بالایی به خصوص در برابر تغییرات دمایی داشته و همچنین مقاومت بالایی نیز دارند. با توجه به این ویژگی‌ها کاربرد نئوپرن‌ها کاملا مشخص می‌شود. نئوپرن با تحمل فشار وارد بر پل یا سازه‌های بزرگ و توزیع نیروی وارده بر پل توسط خودروها می‌تواند در ساخت پل یا دیگر سازه‌های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد. نئوپرن‌هایی که شرکت پیشگام صنعت البرز ارائه می‌کند همگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و برای ساخت انواع سازه ها بهترین گزینه به شمار می‌آیند.


مزایای استفاده از نئوپرن چیست؟

  1. افزایش مقاومت سازه در برابر ارتعاشات
  2. مقاومت در برابر فشار بالا
  3. کاهش بار مرده
  4. کاهش هزینه‌های جانبی نظیر هزینه نگهداری از سازه
  5. قیمت مناسب
  6. مقاومت بالا در شرایط دمایی و جوی مختلف

نئوپرن نقش ضربه گیر و لرزه گیر را نیز دارد که ارتعاشات پل یا سازه و ضربات احتمالی را از بین می‌برد. استفاده از آن در سازه عمر سازه را افزایش می‌دهد. به علاوه این محصول هزینه‌های تعمیرات و نگهداری به نسبت پایینی در کنار قیمت اقتصادی نیز دارد.

نئوپرن چه کاربردی دارد


کاربرد نئوپن چیست؟

گفتیم نئوپرن‌ها از مقاومت بالایی برخوردارند. به علاوه به علت سازگاری آن‌ها با انواع شرایط آب و هوایی برای استفاده در همه‌ی شهرها مناسب هستند. به علاوه مقاومت بالا، تحمل وزن های بالا و جلوگیری از ارتعاشات در سازه ها سبب شده است که نئوپرن‌ها در انواع سازه ها نظیر پل ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول را نه فقط در ساخت سازه ها بلکه برای تعمیر و افزایش مقاومت یک سازه قدیمی در برابر عوامل مختلف استفاده می‌کنند.

از نئوپرن‌ها در ساخت پل های جدید و مرمت پل های قدیمی استفاده می‌شود. در ساختمان‌های بزرگ فولادی و بتنی، در سالن‌های ورزشی و در سازه‌‌های پالایشگاه ها نیز از نئوپرن استفاده می‌شود.


ویژگی های نئوپرن

نئوپرن‌ها از مقاومت بالا و جذب ارتعاشات برخوردارند. در انواع سازه ها نئوپرن با جذب ارتعاشات و جلوگیری از ضربات مقاومت سازه را افزایش می‌دهد. به علاوه تحمل زیاد در برابر وزن بالا این محصول را در برابر وزن وسایل نقلیه که روی پل ها تردد می‌کنند بسیار مقاوم کرده است. از دیگر ویژگی‌ها نئوپرن انعطاف پذیری بالای آن است. انعطاف پذیری آن در یک زمان در دو جهت نیز ممکن است. به علاوه نئوپرن با انواع شرایط آب و هوایی نظیر هوای زیر صفر درجه یا بالای ۵۰ درجه نیز سازگار است و در تمامی نقاط ایران می‌توان از آن استفاده کرد. یک ویژگی مهم دیگر قیمت مناسب نئوپرن‌ها است. نئوپرن به سادگی در دسترس است و با قیمت مناسب می‌توان از آن در انواع سازه ها استفاده نمود.


انواع نئوپرن

نئوپرن‌ها به دو گروه نئوپرن‌های الاستومر مصنوعی و نئوپرن‌های الاستومر طبیعی تقسیم می‌شوند. الاستومر طبیعی نسبت به نوع مصنوعی از مقاومت کمتری برخوردار است اما قیمت آن مناسب تر است از این رو به دلایل اقتصادی از این نوع نئوپرن استفاده می‌شود. در مقابل نئوپرن‌های مصنوعی از جنس کائوچو هستند و از مقاومت بالاتری نسبت به نوع طبیعی آن برخوردارند. شرکت پیشگام صنعت لاستیک البرز در زمینه تولید و فروش انواع نئوپرن فعالیت می‌کند و آماده ارائه خدمات و فروش نئوپرن‌های با کیفیت به مشتریان عزیز است.

نئوپرن‌ها به گروه های کوچکتری نیز تقسیم می‌شوند:

اولین دسته نئوپرن‌های مسلح هستند. این نئوپرن‌ها در برابر فشار مقاومت بالایی دارند اما انعطاف پذیری آنها به نسب کمتر است. اصولا نئوپرن‌ها را همراه با ورقه های فولادی موازی استفاده می‌کنند تا مقاومت کششی آنها را بالاتر ببرند.

سُربی با مشخصات فیزیکی خاص در نئوپرن قرار می‌گیرد. این سرب می‌تواند خواص نئوپرن را بهبود بخشد و تأثیر مثبتی در افزایش مقاومت در برابر فشار و انتقال نیرو در نئوپرن بگذارد. به این نوع نئوپرن‌ها، نئوپرن هسته چوبی می‌گویند.

بعضی مواقع به خصوص در ساخت پل ها نیاز می‌شود تا اصطکاک را تا حد امکان کاهش داد. در این صورت با پوشاندن سطح نئوپرن با لایه‌ای از تفلون این اصطکاک را تا سطح زیادی کاهش می‌دهند.


روش اجرای نئوپرن

برای نصب نئوپرن در سطوح مختلف، سطح مورد نظر باید تمیز باشد و هیچ گونه گرد و غبار و آلودگی روی آن وجود نداشته باشد. به علاوه سطح باید صاف و هموار و فاقد برجستگی یا حفره باشد. اگر سطح دارای برجستگی یا فرورفتگی است می‌توان با اپوکسی آن را صاف و یکدست کرد. برای سطوح فلزی نیز، فلز نباید زنگ زدگی، خوردگی یا برجستگی داشته باشد. فلز را نیز می‌توان با اپوکسی صاف و هموار کرد. هرگونه جوشکاری در فلزات نیز باید قبل از نصب نئوپرن انجام گیرد زیرا در دماهای بسیار بالا به نئوپرن آسیب وارد می‌شود.

درباره محمدرضا کشاورزی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *