کاربرد نئوپرن چیست

برای اینکه کاربرد نئوپرن را توضیح دهیم در ابتدا بهتر است با خود نئوپرن آشنا شوید و بدانید که نئوپرن چیست؟ قبلا مقاله‌ای با همین موضوع را منتشر کرده ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید. اما برای آشنایی و به طور خلاصه نئوپرن یک قطعه الاستومری است که در قسمت اتصال دو قطعه نصب شده و از خرابی های ناشی از لرزه و حرکت قطعات جلوگیری می‌کند. البته که تعریف نئوپرن اینگونه نیست اما ساده ترین و قابل فهم ترین تعریف نئوپرن را می‌توان به این شکل بیان کرد تا در ادامه راحت تر انواع کاربرد نئوپرن و مزیت های آن را متوجه شوید. پس با ما همراه باشید.


انواع نئوپرن

به طور کلی نئوپرن‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند. نوع طبیعی به دلیل مقاومت کمتر از قیمت پایین تری برخوردار است و کسانی که به فکر اقتصادی بودن پروژه خود هستند از این نئوپرن استفاده می‌کنند. به علاوه نئوپرن ها در انواع کلاسیک، تفلونی، هسته سربی و فنری وجود دارند. نئوپرن های کلاسیک که دیگر استفاده نمی‌شوند و به جای آن‌ها از نئوپرن های مدرن استفاده می‌شود از این رو به توضیح این مدل از نئوپرن نمی‌پردازیم.

کاربرد نئوپرن


نئوپرن های تفلونی:

امروزه این نئوپرن ها به خصوص در کشورهای صنعتی و پیشرفته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه ساخت پیچیده و استفاده از مواد گران قیمت در ساخت نئوپرن های  تفلونی سبب شده تا قیمت این نئوپرن نسبت به نوع کلاسیک بسیار بالا باشد. این نئوپرن می‌تواند نیروی وارد شده را به تمامی جهت های تکیه گاه پل وارد کند. این نوع نئوپرن در برابر هوا بسیار مقاوم بوده و اگر به خوبی ساخته شود عمر بسیار بالایی دارد. از این رو استفاده از آن می‌تواند به صرفه باشد.


نئوپرن های سربی:

این نوع نئوپرن بیشتر برای ساخت ساختمان های بلند ضد زلزله استفاده می‌شوند. این نئوپرن ها شبیه به نئوپرن های کلاسیک بوده و هسته آنها سربی است و با لایه هایی از فلز تقویت می‌شود.


نئوپرن های فنری:

نئوپرن های فنری که همراه با فلز ساخته می‌شوند بیشتر برای راه آهن کاربرد دارند. این نئوپرن ها با تکنولوژی ویژه ای ساخته می‌شوند.


مزیت استفاده از نئوپرن

نئوپرن توانایی تحمل بارهای عمودی و افقی را دارد.

 لرزه گیر و ضربه گیر

انعطاف پذیری در دو جهت در یک زمان

افزایش عمر سازه

یک محصول اقتصادی و کم هزینه که به راحتی در دسترس است.


کاربرد نئوپرن

  • در ساخت ساختمان ها
  • در ساخت پل ها
  • در ساخت انواع سازه‌های بتنی و فولادی
  • در ساخت ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی بزرگ و…
درباره admin_ham40

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *