تفاوت الاستومر و پلاستیک

امروزه پلاستیک به دلایل متعدی از جمله در دسترس بودن، تنوع بالا و هزینه کم یکی از مواد اولیه حیاتی در اقتصاد و تولید قطعات بشمار می رود که بیشتر ما در هرکجا و هر مکانی به صورت روزانه با آن سر و کار داریم. پلاستیک طیف بسیار گسترده ای از مواد پلیمری را تشکیل می دهد که در زبان یونانی با کلمه Plastikos از آن یاد شده است که به معنای شکل پذیر بودن است و می توان آن را به شکل های مختلفی چون بطری، لوله، تجهیزات پزشکی، الیاف، جعبه و غیره درآورد.

الاستومر ها از جمله گروه های پلیمری مهمی با خاصیت الاستیسیته می باشند که در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند و بیشتر آن‌ها از نوع رابر (Rubber) هستند. لازم است بدانید که الاستومر هایی که در اثر حرارت، ذوب می شوند را در دسته ترموپلاستیک ها قرار می دهند. الاستومر های ترموپلاستیکی به طور معمول از طریق سختی، مقاومت در برابر فرسودگی، برش و سایش مشخصه سازی می شوند.

الاستومرها در هنگام اعمال نیرو از خود مقدار بسیار زیادی تغییر شکل الاستیک نشان می دهند و بسیاری از آن‌ها قابلیت کشیده شدن تا چندین برابر طول اصلی خود را دارند. این پلیمر الاستیک در ساخت محصولات بسیار زیادی چون: شلنگ ها، لاستیک اتومبیل، سیل های آبندی، تجهیزات پزشکی، خودرو، وسایل بازی کودکان و بسیاری از تجهیزات کاربردی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این نوع پلیمر پلاستیکی به دو دسته‌ی الاستومر ترموست و الاستومر ترمو پلاستیک نیز دسته بندی می‌شوند.

برای جمع بندی با توجه به آن چه ذکر شد در واقع می توان گفت الاستومر نوعی از پلاستیک می‌باشد.

خواص الاستومر

از ویژگی های مهم الاستومرها می توان به خاصیت ارتجاعی آنها اشاره کرد. این پلیمر های صنعتی تحمل کشش بالایی در هنگام ورود نیرو و برگشت به شکل اولیه خود را دارند. الاستومرها از طریق سامانه های ولکانیزاسیون و پخت، دارای اتصالات عرضی شده و استحکام پیدا می کنند. به دلیل ایجاد اتصالات عرضی در الاستومرها این مواد در هیچ حلالی حل نشده و ذوب نمی شوند.

لازم است بدانید که بیشتر الاستومر ها به صورت ترموست یا گرما سخت هستند و برای تغییر شکل مولکول های یک الاستومر، نیاز به فرآوری از طریق حرارت، پرتودهی یا واکنش شیمیایی است.

همچنین برخی از الاستومر ها به صورت ترمو پلاستیک اند به این صورت که در زمان گرم شدن به شکل مایع در می آیند و در اثر سرد شدن سخت و شکننده خواهند بود. به طوری که در این نوع مواد اتصال عرضی زنجیره های پلیمری در اثر پیوندهای ضعیف تری چون پیوند هیدروژنی به وجود می آید.

از دیگر ویژگی های الاستومر ها می توان به مواردی چون: سازگاری با مایعات، مقاوم در برابر سایش، انعطاف پذیر بودن و قیمت پایین آنها اشاره کرد.

درباره admin_ham40

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *